O-ringen 2014

Nu är jag hemma igen efter knappt två veckor i Skåne. Åkte ner under natten så vi fri campade på parkeringen utanför o-ringen campingen för att inte väcka alla halv 3 på natten. 
 
På torsdagen gjorde vi oss hemmastadda och kollade in området. Sedan spreng vi ett så kallat nostalgirace som var banorna från tredje etappen på första o-ringen för 50 år sedan. Så nu skulle vi ut på orginalkartor där ingenting stämmde med verkligheten... Men som tur var fick man även med sig en ny reducerad karta så när man var LOST kunnde man tjuvkika på den (hände ett par gånger kan jag erkänna)...
 
På fredagen tog vi det lungt och åkte iväg och kollade på en fin bokskog med massa stora stenar innan vi åkte vidare till Christian och Victoria (brorsan och hans flickvän). Victrora är nämligen från skåne så vi åkte hem till henna (jättefint stort hus vid sjön med egen brygga). Vi badade och grillade och avslutade med en lite kajakutflykt på sjön i det stilla vattnet, otroligt fint!
 
På lördagen skippade vi onvigningen och åkt istället till stranden och badade och åt glass med några från klubben. 
 
Söndagen bjöd på första ettappen av O-ringen 2014. Utmanande orientering med otroligt kuperande terräng. Men det var en rolig bana och till min förvåning kom jag 22.a denna ettapp, mitt bästa resultat under hela veckan - stolt! 
 
Måndagen blev ännu en utmaning i hettan. Även denna en rolig bana och utamnande terräng, pressade jag mig till det yttersta ända in i mål.
Örjan fyllde även år denna dag så vi firade med att gå ut och äta på kvällen. God mat och dessert!
 
Tisdagen innebar sand i skorna för denna dag var det dags för "standettappen". Efter två dagars springande i bergen var det ganska segt att springa i den mjuka sanden. Men det var medeldestans och det var väl tur det.. För när jag kom i mål mådde jag inte särskillt bra. Vi hade startat sent, mitt på dagen när solen var som starkast. Så när jag kom i mål gömde jag mig ett tag i skuggan tills jag tvingade mig själv vidare tillbaka till klubbplatsen. Där bröt jag ihop pga att jag ionte visste vart jag skulle ta vägen, kroppen kändes bara jättetung! Örjan tvingade i mig vatten, socker och salt och efter ett tag kännde jag mig lite piggare.Då tog i våra väskor och gick ner i havet och hoppade i vågorna med alla andra tävlane som också kände för ett svalkande bad.
 
På onsdagen hade vi vilodag. Så vi tog bilden och åkte söderut längst kusten. Kollade på en gamal kungagrav, kiviks musteri, badade i extermt strömma vågor, kollade på ale stenar och åt middag i Ystad. Mysig dag!!
 
På torsdagen vad det dags för näst sista ettappen. Bena var inte med mig första halvan av banan, inte heller hjärnan. Så skäpade mig ignenom halva banan. Sedan efter vätskekontrollen gick kroppen på någon extra energi och bena sprang framåt av sig själva!
 
Fredag, sistta ettappen! Först fast i busskö, sedan låg jag i ett tält ett par timmar för att skydda mig mot solen innan det var min tur att gå till start. Jag började med att springa åt fel håll men sedan gick det något bättre. Jag tvingade mig själv till att springa hela banan även fast benen sa emot. Fradagens bana var inte särskillt kul i sig.. Men hade ett fint upplopp från en kulle med utsikt och ner.
 
Duchade med utsikt över havet och sedan skyndade vi oss tillbaka till campingen för att åka och hämta maten vi beställt till kvällens långbord. Trevlig kväll med klubbkompisarna. Vi spelade kubb och kort och sjöng allsång!
 
När vi vaknade lördagmorgonen hörde vi oska och rengn på husvangnstaket. Så vi skynade oss upp för att plocka ner förtältet och sedan var vi påväg hem igen. Men först ett överraskningsstopp i Söderköpning på Smultronstället. Så mycket att välja på!!
 
Tack o-ringen för i år! Nästa år syns vi i Bårås!!
 
- Bild från välkomnadet vi fick vid första ettappen..! (mer bilder kommer senare!)
 

Kommentera här: