ge blod

Igår gav jag blod för första gången. Det var lite nervöst innan måste jag erkänna för sprutor är inte riktigt min grej.. Men det gick bra. Jag kollade inte när hon stack med kollade istället när nålen satt i armen - TJOCK SOM FAN!! Den var verkligen grov! Men det kändes inte mycket mer än en vanlig spruta. Så jag låg där med en "kramboll" i handen och klämde lite i den med jämna mellanrum. Så jag gick därifrån stolt och med 4,5 dl minde blod! Känns bra att man bidrar. Hon som hjälpte mig berättade att det ändast är 3% av sveriges befolkning som ger blod... Men om man tänker efter så skulle 100% vilja ha detta blod om så skulle behövas... Men det kostar ingenting och där jag bor så kommer blodbussen så jag behöver endast gå 200 m för att ta mig dit och det tar max 15 minuter av min tid. Jag tycker alla som kan och får borde ge blod, det känns faktiskt jävlit bra att bidra till något som är väldigt viktigt. Men jag ville från början inte pga min rädsla för sprutor, men fin i mun som mig styvfar är så sa han åt mig att om du inte ger borde du inte heller få något om du väl behöver det.. Och det gav mig en tankeställare som ändrade min åsikt. 
 

ge_blod.png

Kommentera här: